fredag 19 oktober 2012

Det här med leror och glasyrer

är det väldigt många som undrar över. Jag är verkligen ingen expert, men eftersom en del av er undrar vad just jag använder mig utav kommer här en liten genomgång:

Lera








Jag köper uteslutande all lera från Seemanns. Bästa grossisten punkt. 
Jag kör med 3 olika, alla med 25% 0-0,02 mm chamotte:

1. Gul lera som blir röd när man skröjbränner den, efter glasyrbränningen blir den lite mörkare röd eller mörkt brun om den bränns i stengodstemperatur. Den heter R2502 och är toppen att både kavla och dreja med. Jag bränner den från 1100 grader till över 1200 beroende på vad jag gör för föremål. Alltså blir det både stengods och lergods.

2. Vit lera som blir vit när man bränner den. Nr 254. Den är bra till drejning och kavling. Bränner den under samma temperaturer som den gula.

3. Svart lera. Nr 356. Ujuj den här är underbar men man blir mycket smutsig! Ljuvlig att dreja med. Sen ser man ut som en bilmekaniker. Inte bra för manikyren alltså. Glasyren blir ofta porig och konstig på den här leran men ändå fantastisk! Tål upp till 1120 grader, alltså blir det lergods.
Leran blir mörkröd när man bränner den och superglanssvart vid glasyrbränning, använder man transparant glasyr på den här leran skimrar den i mörkt lila! 

Glasyr





Jag är ju världens latmask och kör med färdigblandad vit glasyr som heter Bc13. Jag köper den i 5 kilos-säckar som jag blandar med 5 liter vatten i 10 liters hinkar. Jag mixar alltid glasyren med en stavmixer, silar den och rör om med en toaborste. 
Den här glasyren ligger som grund för alla mina pastelliga glasyrer - jag blandar i olika färgkroppar i den och får då rosa och turkost etc. Jag bränner gods doppat i den här glasyren (beroende på vilken lera och vad jag gjort för föremål) upp till 1200 grader.


Dekaler





Kanske får jag tre mail i veckan med frågor om dekaler, och det kan man ju förstå att folk vill veta mer om för de är ju ljuvliga! Jag köper mina dekaler från KZ konst och porslin.
Där finns miljarder olika. Man sätter de på färdigt gods ungefär som fusktatueringar. Sen bränner jag de tillsammans med guld till ca 800 grader.






Guld och platina är dyrt som sjutton. En liten flaska kostar typ 500 spänn. Jag använder en kavalett när jag guldar koppen eller skålens kant, lägger en pensel mot kanten och snurrar. Duttar lite på fri hand också, guld är ganska bråkigt - vill gärna rinna och söla en del. Men då är det bara att bestämma sig för att det är snyggt det med.






Ja så var det med det. Sen har jag massa fler roliga saker som engober och sånt. Och verktyg, formar, mönster och stämplar - men det får bli ett annat inlägg!
Om ni undrar något mer kan ni bara fråga i kommentarsfältet nedan!




32 kommentarer:

  1. Grymt, tack för att du delar med dig! Är en hobbykeramiker med hybris, och funderar då och då på vad alla andra har för favoritleror och glasyrer. Och lite skönt är det att höra att även du kör med "fusk" och färdigblandad glasyr...

    Om du har lust att visa vore det jätteintressant att få se hur dina standardglasyrer ser ut på de olika lerorna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det ska jag visa! Håll utkik framöver, måste fota först..

      Radera
    2. ja! men kom det där inlägget nån gång??

      Radera
  2. Du är helt enkelt suverän! = )
    Tack för att du delar med dig av detta!

    Igår var mina första alster på keramikkursen jag går färdiga med glasyr och allt och det var kärlek! = )
    Stämplade vita små pepparkakshjärtan att hänga i granen, på paket eller var jag nu ska ha dem. Jag hade också gjort nyckelbrickor efter idén din fina bok!
    Nästa vecka ska mina första skålar och fat vara färdigglaserade. Visst är de sneda och vinda, men åh vad kul det är!
    Hoppas att du får en fantastisk dag!

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för att du delar med dej av din kunskap! Som nybörjare har man tusen frågor och funderingar och det finns ju så mycket olika leror/glasyrer att välja på så det är svårt att veta vad man behöver.
    Trevlig helg!
    Anneli

    SvaraRadera
  4. Oh tack vad kul, jag köpte din bok i våras och den är helt underbar, jag ovh mina kursare har använt den, leran 254 har vi med och en som är snarlik 264...jag köpte svart 356 och har brännt en grej lite för varmt för den blåsade sig,,men så provade jag 1120 som du skrev och då fungerar det,,din sida är fantastisk,
    Jag ska nog beställa den vita glasyren med färg kroppar smart, är så glad för dina tips. Dekaler har vi i min grupp funderat över nu vet vi,,kul!!
    Jag handlar av Lars Tärn i Tomelilla mest för att jag bor nära och kan slippa frakt, men måste jämföra priser med din handlare.
    Återigen hjärtligt tack jag följer din blogg . Ha en go helg !Monica:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica! Vad kul att du gillar min bok! Om du bor nära Lars Tärn är ju det helt toppen - fortsätt handla hos honom och slipp frakt - det är ju det bästa! Lycka till med dina kurser och keramiken! Kram Frida

      Radera
  5. Jag funderar över det här med färg till lergods respektive stengods. Första gången vi skulle köpa färg och lera fick vi det så otroligt krångligt förklarat för oss så jag är fortfarande inte på banan... Ska man välja färg beroende på temperaturen man ska bränna i eller beroende på vilken typ av lera man har...?
    Tusen tack för tipsen och din inspirerande och energigivande blogg!!
    Charlotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Hmm ja alltså - det är viktigt att lera + glasyr matchar.
      Dvs om du har en lera som bara tål 1120 grader kan du inte doppa den i en glasyr som smälter ut vid 1200 = no good. Antingen kroknar leran eller så smälter inte glasyren ut.
      Men jag använder en vit basglasyr som smälter ut finemang både i låga (lergods) och höga (stengods) temperaturer.
      Dessutom använder jag mest 2 sorters leror (den vita och den gula) som går att bränna både lågt och högt.
      Koppar och mindre skålar bränner jag högt och stora fat och fat på fot tex bränner jag lågt så att de inte ska skeva.
      Sen är det såklart så att vissa leror reagerar olika på glasyr - den svarta jag använder är det tex mycket restprodukter - smuts som ska ut och bråka med glasyren - vilket skapar en effektfull men inte alltid önskad yta.
      Vissa pigment klarar inte heller jättehöga temperaturer - men jag tycker att mina färger klarar stengodstemp mycket bra.
      Ja det här är alltså min erfarenhet. Hoppas att det hjälper något i glasyrförvirringen..

      Radera
    2. Tack Frida!! Jag ska begrunda det här... ;o) Det klarnar mer och mer! Använder du alltid doppglasyr, inte så'n man målar med pensel?
      Ha en bra lördagkväll!
      Charlotta

      Radera
  6. Det låter så fantastiskt roligt och jag blir så sugen på att prova! Dina konstverk är underbara!

    Kram fina du!
    Jes

    SvaraRadera
  7. hej! jag handlar oxå från seemans. de är kunniga, hjälpsamma och så nedrans gulliga där! kram!

    SvaraRadera
  8. Tack för fina tips!
    Här kommer jag med fler funderingar! ;) Jag älskar att använda den brunbrännande leran med vit tenn över. Mönster framträder jättefint och stengodset som syns igenom det vita får en härlig gräddkolafärg. Men, andra glasyrer blir inte lika fina på samma lera... Mörka och trista. Använder du någon annan glasyr än vit på denna brunbrännande lera och i så fall vilken? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Märta! Har du samma svarta lergodlera som mig - är det den du menar? På den har jag också infärgad vit glasyr - det blir supersnyggt! Särskilt med turkost!

      Radera
    2. Hej igen!
      Jag tänker på den röda leran som blir brun efter glasyrbränning. :)Infärgad glasyr? Som nybörjare och amatör blir jag nyfiken.. Vad innebär infärgad glasyr? Blandar man in den i leran eller är det något helt annat? :)

      Radera
  9. Wow, vilken inspiration jag fick!! Du är ju helt fantastisk. Jag har varit inne och beställt din bok nu, och ser fram emot många ljuvliga kvällar i min lilla keramikverkstad. Har även beställt dekaler från KZ - dom hade ju hur mycket som helst. Ska bli grymt kul att testa. Tack för din fina blogg, och ha en härlig höst!
    Ylva

    SvaraRadera
  10. Älskar att du delar med dig så mycket av ditt fina!!
    Har såklart försökt härma lite:) Men lyckades inte särskilt bra med den svarta leran..
    Den blev rätt fult mesbrun med transp. glasyr. Långt ifrån skimrande mörk lila ;) Blir den verkligen så med din glasyr!?! Vilken transp glasyr använder du då?
    Däremot blir den suuperdupersnygg rå och utan glasyr tycker jag (Y)
    Bugar och bockar för en härlig inspireande blogg med alla snygga foton!!

    Lotta

    SvaraRadera
  11. Jag är ovan vid färgkroppar, blandar alla mina engober med oxider. så jag undrar, vilka procentsatser av färgkropparna brukar du använda i din tennglasyr. Och just vad gäller den rosa, vad heter den färgkroppen?

    SvaraRadera
  12. Efter att ha hittat hit och läst, förstår jag att din keramik i boken, som är turkos och rosa, har färgats in med färgkroppar i den vita glasyren Bc13. Köper du dessa färgkroppar på Seemans och hur fungerar detta? Är det pulver, och i så fall vilka proportioner har du, glasyr/färgkroppar?
    Marie-Louise G

    SvaraRadera
  13. Om man ska bränna en tredje bränning med dekaler till 780 grader, har du någon intervall i brännkurvan eller går ugnen i en följd upp till 780 grader

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ställer in ugnen på 780 på 7 tim, brukar bli bra!

      Radera
  14. Hej!
    Tack för mycket fint att inspireras av. Jag instämmer med föregående och tycker det är väldigt generöst av dig att dela med av kunskap och erfarenheter. Jag har kikat igenom seemanns listor och hittar inga leror med de nummer du angett...Har de fler än de anger i sin pdfkatalog?
    /annika lööf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Seemanns pdf katalog är inte så uppdaterad tror jag - du får ringa dem och beställa - det gör alltid jag!
      Lycka till!

      Radera
  15. Hi!, I´m from Argentina. My name is Carolina and I want to tell you.... THANKS A LOT FOR YOUR ART!!!! By the way I have your book!!!! AMAIZING!!!!! (I´m sorry cause my english is pathetic!!!) Best regards!!!
    artesanatto@yahoo.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh tank you so much for your kind words! Good luck with your ceramics Carolina!

      Radera
  16. Hej jag funderar precis som någon annan här på hur ser procentsatsen ser ut för färgkropparna du färgar in den vita glasyren med? Och vilka kroppar det är till den turkosa och rosa? Tack på förhand

    SvaraRadera
  17. Hej!! Vad man blir inspirerad av dig o din keramik! Helt underbart att titta på dina fina bilder och lika glad blir jag när du delar med dig av din erfarenhet! Jag har ju liksom andra funderingar på färgkroppar??? Hur många gram/procent tillsätter du på ett ungefär, förstår att jag måste provbränna men en liten "hint" hade varit bra!! God fortsättning på det nya året!!
    Iréne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jamen kanske typ 200 gram färgkropp till 5 kg glasyr någonting. Blanda och titta - ser det väldigt vitt/svagt ut så i med lite till! Vetenskapligt värre! Lycka till!

      Radera
  18. Har inte läst din svarskommentar förrän nu. Tack snälla för "hinten" Ha en glad påsk!
    Iréne

    SvaraRadera
  19. Hej! Jag är en hobbykeramiker som har problem med glasyrer och annat. Är så glad att jag hittade din sida. Så många bra tips och råd du delar med dig av. Mycket tacksam.
    Heidi Rask

    SvaraRadera

01 09 10